آنفلوآنزا که معمولاً به عنوان آنفولانزا شناخته می شود، یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس های آنفولانزا ایجاد می شود.

در درجه اول بینی، گلو و گاهی اوقات ریه ها را درگیر می کند. ویروس های آنفلوانزا متعلق به خانواده Orthomyxoviridae هستند و به سه نوع آنفولانزای A، B و C تقسیم می شوند.

آنفلوآنزا یک بیماری فصلی است که در ماه‌ های سردتر شایع تر است، اگرچه در برخی مناطق در تمام طول سال دیده می‌شود. زمانی که فرد مبتلا سرفه، عطسه یا صحبت می کند، از طریق قطرات تنفسی از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. همچنین ممکن است با لمس سطوح آلوده به ویروس و سپس لمس دهان، بینی یا چشم ها به آن مبتلا شود.

علائم آنفولانزا می تواند از نظر شدت متفاوت باشد اما اغلب شامل تب، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، بدن درد، سردرد، خستگی و گاهی اوقات علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال است. اکثر مردم در عرض یک یا دو هفته بدون عارضه از آنفلوآنزا بهبود می یابند، اما می تواند منجر به بیماری شدید، به ویژه در کودکان خردسال، افراد مسن، زنان باردار، و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا برخی از بیماری های زمینه ای شود.

آنفلوآنزا

پیشگیری از آنفولانزا

واکسیناسیون یک اقدام پیشگیرانه موثر در برابر آنفولانزا است. واکسن آنفولانزا معمولاً سالانه به روز می شود تا گونه های ویروس آنفولانزا را هدف قرار دهد که انتظار می رود در یک فصل مشخص آنفولانزا در گردش باشند. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل شستن مکرر دست ها، پرهیز از تماس نزدیک با افراد بیمار، پوشاندن سرفه و عطسه، و ماندن در خانه هنگام تجربه علائم آنفولانزا برای جلوگیری از انتشار ویروس است.

توجه به این نکته مهم است که آنفولانزا را نباید با سرماخوردگی اشتباه گرفت، که همچنین یک بیماری تنفسی ویروسی است اما معمولاً خفیف‌تر است و ویروس‌های مختلفی باعث ایجاد آن می‌شود.

درمان های خانگی برای آنفلوآنزا

در حالی که درمان دارویی ممکن است در موارد شدید ضروری باشد، چندین درمان خانگی وجود دارد که می تواند به کاهش علائم و بهبودی کمک کند. در اینجا چند درمان خانگی وجود دارد که ممکن است تسکین دهنده باشد:

استراحت

استراحت کافی داشته باشید تا بدنتان بتواند بازیابی شده و انرژی خود را حفظ کند.

مصرف مایعات

برای جلوگیری از کم آبی بدن، مایعات زیادی مانند آب، چای و دمنوش گیاهی، سوپ و نوشیدنی های حاوی الکترولیت بنوشید. مایعات گرم مانند چای های گیاهی با عسل می توانند گلودرد را تسکین دهند.

کمپرس گرم

کمپرس گرم را روی پیشانی، ناحیه سینوسی یا قفسه سینه خود قرار دهید تا احتقان را از بین ببرید و ناراحتی را کاهش دهید.

استنشاق بخار

استنشاق بخار از یک کاسه آب داغ یا دوش آب گرم می تواند به رفع گرفتگی بینی و تسهیل تنفس کمک کند. همچنین می توانید چند قطره روغن مانند اکالیپتوس یا نعناع را برای تسکین بیشتر اضافه کنید.

سایر راهکارهای درمان خانگی

غرغره کردن

غرغره کردن راهکاری موثر در کاهش التهاب گلو در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا است. گلو را با آب نمک گرم بشویید تا گلودرد را تسکین دهید و التهاب را کاهش دهید. نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و چند بار در روز غرغره کنید.

عسل و لیمو

آب گرم را با آب لیموی تازه و عسل مخلوط کنید. برای تسکین گلودرد و تسکین سرفه، این مخلوط را میل کنید.

داروهای گیاهی

برخی از گیاهان و مواد طبیعی مانند زنجبیل، سیر و سنجد به طور سنتی به دلیل خواص بالقوه تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده می‌شوند. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از هر گونه داروهای گیاهی با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید، به خصوص اگر شرایط پزشکی زمینه ای دارید یا دارو مصرف می کنید.

شستشوی بینی با آب نمک

استفاده از اسپری بینی نمکی یا آبکشی می تواند به پاکسازی مجرای بینی و کاهش احتقان کمک کند.

به یاد داشته باشید، درمان‌های خانگی می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند، اما جایگزین توصیه یا درمان پزشکی نمی‌شوند. اگر علائم آنفلوآنزا شما بدتر شد، عوارضی ایجاد کردید، یا اگر شرایط و بیماری های زمینه‌ای دارید، بسیار مهم است که برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مشورت کنید.

بیماری های عفونی

پرستاری در منزل شهر تهران