علائم نارسایی کلیه می تواند شامل کاهش تولید ادرار ، تورم در پاها یا پاها ، خستگی ، حالت تهوع ، سردرگمی ، تنگی نفس و درد قفسه سینه باشد.

نارسایی کلیه، یک وضعیت پزشکی جدی است که در آن کلیه ها به درستی عملکرد ندارند. این ممکن است به طور ناگهانی اتفاق بیفتد ، مانند نارسایی حاد کلیه ، یا به تدریج با گذشت زمان ، مانند نارسایی مزمن کلیه.

کلیه ها وظیفه فیلتر کردن مواد زائد و مایعات اضافی را از خون ، تنظیم تعادل الکترولیت بدن و تولید هورمون هایی که به کنترل فشار خون و تحریک تولید گلبول های قرمز کمک می کنند ، بر عهده دارند. هنگامی که کلیه ها شکست می خورند ، مواد زاید و مایعات اضافی می توانند در بدن ایجاد شوند و منجر به طیف وسیعی از علائم و عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی شوند.

درمان نارسایی کلیه ممکن است شامل داروهایی برای مدیریت علائم ، تغییرات رژیم غذایی برای کاهش بار کار روی کلیه ها و در برخی موارد ، دیالیز یا پیوند کلیه برای جایگزینی عملکرد کلیه های آسیب دیده باشد. تشخیص زودرس و درمان بیماری کلیه می تواند به جلوگیری از نارسایی کلیه و عوارض مرتبط با آن کمک کند.

علائم نارسایی کلیه می تواند شامل موارد زیر باشد:

• کاهش خروجی ادرار یا ادرار رنگی تیره
  • تورم در پاها ، مچ پا ، پا یا صورت
  • خستگی یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • سردرگمی یا دشواری در تمرکز
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • تشنج یا اغما (در موارد شدید)
  • خارش پوست
  • گرفتگی عضلات
  • از دست دادن اشتها
  • طعم فلزی در دهان
  • مشکل خوابیدن
  • درد شکمی
  • درد استخوان
  • تشنگی افزایش یافته است
  • کاهش وزن غیر عمدی
  • خشکی پوست
  • دایره های تیره در اطراف چشم

توجه به این نکته حائز اهمیت است که تا زمانی که عملکرد کلیه به طور قابل توجهی مختل نشود ، ممکن است این علائم ظاهر نشود. تشخیص زودرس و درمان بیماری کلیه می تواند به جلوگیری از نارسایی کلیه کمک کند. اگر در حال تجربه هر یک از این علائم هستید یا عوامل خطر ابتلا به بیماری کلیوی دارید ، برای ارزیابی و آزمایش احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

علت نارسایی کلیه

چندین دلیل احتمالی نارسایی کلیه وجود دارد که می تواند حاد (ناگهانی) یا مزمن باشد (با گذشت زمان در حال توسعه) است. برخی از متداول ترین دلایل عبارتند از:

دیابت: با گذشت زمان ، سطح قند خون بالا می تواند به کلیه ها آسیب برساند و توانایی عملکرد صحیح آنها را مختل می کند.

فشار خون بالا: فشار خون مزمن بالا می تواند به رگ های خونی در کلیه ها آسیب برساند و باعث می شود آنها در فیلتر کردن مواد زاید از خون کمتر مؤثر باشند.

بیماری کلیوی: بیماری مزمن کلیه ، که می تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله عفونت ، التهاب یا شرایط ژنتیکی باشد ، می تواند به مرور زمان منجر به نارسایی کلیه شود.

داروهای خاص: برخی از داروها ، مانند برخی مسکن ها یا آنتی بیوتیک ها ، در صورت استفاده در مدت زمان طولانی یا با دوزهای زیاد می توانند باعث آسیب کلیه شوند.

صدمات حاد یا تروما: نارسایی حاد کلیه می تواند در نتیجه آسیب شدید یا تروما به کلیه ها مانند یک تصادف رانندگی یا عفونت شدید رخ دهد.

انسداد مجاری ادراری: انسداد در دستگاه ادراری ، مانند سنگ کلیه یا غده پروستات بزرگ شده ، می تواند از جریان صحیح ادرار جلوگیری کند و باعث آسیب به کلیه شود.

اختلالات خود ایمنی: برخی از اختلالات خود ایمنی ، مانند لوپوس یا واسکولیت ، می توانند به مرور زمان باعث التهاب و آسیب به کلیه ها شوند.

دیالیز یک درمان پزشکی است که به حذف مواد زائد و مایع اضافی از خون در زمانی که کلیه ها دیگر قادر به انجام این عملکرد نیستند کمک می کند. این فرآیند شامل استفاده از دستگاهی برای فیلتر کردن خون و حذف مواد زائد مانند اوره و کراتینین و همچنین مایعات اضافی است.

دو نوع اصلی دیالیز وجود دارد: همودیالیز و دیالیز صفاقی. همودیالیز شامل استفاده از دستگاه کلیه مصنوعی برای فیلتر کردن خون است، در حالی که دیالیز صفاقی از پوشش داخلی شکم برای فیلتر کردن خون استفاده می کند.

دیالیز معمولاً به عنوان درمانی برای نارسایی کلیه استفاده می شود که می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند دیابت، فشار خون بالا یا بیماری کلیوی باشد. در حالی که دیالیز می‌تواند به طولانی‌تر کردن عمر افراد مبتلا به نارسایی کلیه کمک کند، اما درمان نیست و پیوند کلیه ممکن است در برخی موارد ضروری باشد.

متخصصان ما در مرکز پرستاری در منزل زینو خدمات تخصصی پرستاری و درمانی در منزل از جمله دیالیز در منزل را ارائه می دهند.