درمان نارسایی کلیه ، به علت اصلی نارسایی کلیه ، شدت بیماری و وضعیت کلی سلامتی بیمار بستگی دارد. دو گزینه اصلی درمان دیالیز و پیوند کلیه است.

نارسایی کلیه چیست؟

نارسایی کلیه ، همچنین به عنوان بیماری کلیوی مرحله نهایی (ESRD) شناخته می شود ، شرایطی است که در آن کلیه ها دیگر قادر به عملکرد مؤثر برای از بین بردن مواد زائد و مایعات اضافی از بدن نیستند. این می تواند منجر به ایجاد سموم در جریان خون شود که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامتی شود.

نارسایی کلیه می تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله:

دیابت: سطح قند خون بالا می تواند به رگ های خونی و فیلترهای کوچک موجود در کلیه ها آسیب برساند و منجر به نارسایی کلیه شود.

فشار خون بالا: فشار خون بالا می تواند به رگ های خونی موجود در کلیه ها آسیب برساند و باعث می شود آنها در فیلتر کردن زباله از جریان خون کمتر مؤثر باشند.

بیماری کلیوی: بیماری مزمن کلیه یک بیماری پیشرونده است که می تواند به مرور زمان منجر به نارسایی کلیه شود.

انسداد مجاری ادراری: انسداد در دستگاه ادراری ، مانند سنگ کلیه یا تومورها ، می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

علائم نارسایی کلیه می تواند شامل خستگی ، ضعف ، از بین رفتن اشتها ، حالت تهوع ، استفراغ و تغییر در خروجی ادرار باشد. درمان نارسایی کلیه به طور معمول شامل دیالیز یا پیوند کلیه ، همراه با داروهایی برای مدیریت علائم و عوارض بیماری است.

پیشگیری از نارسایی کلیه شامل مدیریت شرایط اساسی مانند دیابت و فشار خون بالا و همچنین حفظ سبک زندگی سالم با ورزش منظم و رژیم غذایی متعادل است. تشخیص زودرس و درمان بیماری کلیوی همچنین می تواند به جلوگیری از پیشرفت در نارسایی کلیه کمک کند.

درمان نارسایی کلیه

دیالیز

دیالیز روشی است که از دستگاه برای فیلتر کردن خون استفاده می کند وقتی کلیه ها دیگر قادر به انجام این عملکرد نیستند. دو نوع دیالیز وجود دارد: همودیالیز و دیالیز صفاقی.

همودیالیز: همودیالیز شامل اتصال جریان خون بیمار به یک دستگاه کلیه مصنوعی به نام دیالیزر است که خون را فیلتر می کند و محصولات زباله و مایعات اضافی را از بین می برد. همودیالیز معمولاً سه بار در هفته انجام می شود و در هر جلسه حدود 3-5 ساعت طول می کشد.

دیالیز صفاقی: در دیالیز صفاقی ، یک مایع خاص به نام دیالیز به حفره شکم بیمار تزریق می شود ، جایی که محصولات زباله و مایعات اضافی را از جریان خون بیرون می کشد. سپس مایع از شکم تخلیه شده و دور ریخته می شود. این روش معمولاً روزانه چندین بار در خانه انجام می شود.

متخصصان ما در مرکز درمان در منزل و پرستاری در منزل زینو خدمات دیالیز در منزل را برای عزیزانی که نمی توانند به مراکز درمانی جهت انجام فرایند طولانی و خسته کننده دیالیز مراجعه کنند ارائه می دهند.

پیوند کلیه

پیوند کلیه یک عمل جراحی است که در آن کلیه سالم از یک اهدا کننده به بیمار مبتلا به نارسایی کلیه کاشته می شود. کلیه پیوند شده عملکرد کلیه های شکست خورده را به دست می گیرد و بیمار دیگر نیازی به دیالیز ندارد. با این حال ، پیدا کردن یک اهدا کننده سازگار و تحت عمل جراحی پیوند ، خطرات را به همراه دارد و برای جلوگیری از رد کلیه پیوند ، نیاز به سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن دارد.

علاوه بر این درمانها ، دارو ممکن است برای مدیریت علائم و عوارض ESRD مانند فشار خون بالا ، کم خونی و بیماری استخوان تجویز شود. برای بیماران مبتلا به ESRD از رژیم غذایی سالم ، محدود کردن نمک و مایع آنها مهم است و از سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل برای کمک به مدیریت وضعیت آنها جلوگیری می کند.

سایر روشهای درمان نارسایی کلیه

علاوه بر درمان های فوق ، استراتژی های دیگری نیز وجود دارد که می تواند به مدیریت نارسایی کلیه کمک کند:

اصلاح شیوه زندگی: بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید در سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند تا به مدیریت وضعیت خود کمک کنند. این شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم است که از نظر سدیم ، فسفر و پتاسیم کم است ، ورزش منظم و جلوگیری از دخانیات و مصرف بیش از حد الکل است.

داروها: داروها ممکن است برای مدیریت علائم و عوارض نارسایی کلیه تجویز شوند. این می تواند شامل داروهایی برای کنترل فشار خون ، درمان کم خونی یا مدیریت بیماری استخوان باشد.

نظارت و مدیریت عوارض: بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است در معرض خطر عوارضی مانند عفونت ، بیماری قلبی عروقی یا آسیب عصبی قرار بگیرند. نظارت منظم و مدیریت این عوارض می تواند به بهبود نتایج کمک کند.

مراقبت های حمایتی: بیماران مبتلا به نارسایی کلیه ممکن است چالش های جسمی ، عاطفی و مالی را تجربه کنند. مراقبت های حمایتی مانند مشاوره ، گروه های حمایتی و برنامه های کمک مالی می تواند به بیماران و خانواده های آنها کمک کند تا با این چالش ها کنار بیایند.

به طور کلی ، درمان نارسایی کلیه یک فرآیند پیچیده است که به یک رویکرد چند رشته ای نیاز دارد. بیماران مبتلا به نارسایی کلیه باید با تیم مراقبت های بهداشتی خود از نزدیک همکاری کنند تا یک برنامه درمانی تهیه کنند که نیازها و اهداف فردی آنها را برآورده کند.

 

 

مقالات مرتبط :

دیالیز در منزل

پرستاری در منزل

1 دیدگاه. همین الان خارج شوید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید