فشار خون پایین که به عنوان افت فشار خون نیز شناخته می شود، وضعیتی است که در آن فشارخون شما کمتر از حد طبیعی است. فشارخون طبیعی 120/80 میلی متر جیوه در نظر گرفته می شود، که در آن عدد اول (سیستولیک) فشار زمانی است که قلب شما می تپد و عدد دوم (دیاستولیک) فشار زمانی است که قلب شما در حال استراحت است. این وضعیت به عنوان فشار سیستولیک کمتر از 90 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک کمتر از 60 میلی متر جیوه تعریف می شود.

درمان این عارضه به علت آن بستگی دارد. اگر علت کم آبی بدن است، می توانید با نوشیدن مایعات فراوان آن را درمان کنید. اگر علت داروها باشد، پزشک ممکن است نیاز به تنظیم دوز دارو داشته باشد. اگر علت یک بیماری پزشکی باشد، ممکن است پزشک شما نیاز به درمان بیماری زمینه ای داشته باشد.

در برخی موارد این وضعیت نیازی به درمان ندارد. اگر هیچ علامتی را تجربه نمی کنید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که فشارخون خود را به طور منظم کنترل کنید.

در اینجا چند نکته برای کمک به جلوگیری از این وضعیت آورده شده است:

• مایعات زیاد بنوشید: این به هیدراته نگه داشتن بدن و جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: این به حفظ فشار خون در سطح سالم کمک می کند.
  • ورزش منظم داشته باشید: ورزش می تواند به بهبود گردش خون و حفظ فشارخون در سطح سالم کمک کند.
  • از ایستادن خیلی سریع خودداری کنید: این می تواند باعث افت فشار خون وضعیتی شود.
    اگر داروهایی مصرف می کنید که می توانند باعث کاهش فشارخون شوند، با پزشک خود در مورد نحوه مدیریت فشار خون خود صحبت کنید.

علائم فشار خون پایین

• سرگیجه: احساس سبکی سر یا بی ثباتی است. این می تواند زمانی رخ دهد که به طور ناگهانی بایستید یا زمانی که به سرعت موقعیت خود را تغییر می دهید.
  • سبکی سر: احساس سبکی سر یا ضعف است. این می تواند زمانی رخ دهد که به طور ناگهانی بایستید یا زمانی که به سرعت موقعیت خود را تغییر می دهید.
  • غش: از دست دادن هوشیاری است و زمان افت فشار خون رخ می دهد.
  • سردرد: این درد در ناحیه سر است و ممکن است در فردی که دچار کاهش فشارخون شده رخ دهد.
  • حالت تهوع: این حالت ناراحتی معده است که در ممکن است در زمان کاهش فشار خون رخ دهد.
  • سردرگمی: این حالت سردرگمی یا سرگردانی است که ممکن است احساس شود.
  • تاری دید: این یک دید ابری یا مه آلود است و زمانی که فشارخون خیلی پایین می‌آید می‌تواند رخ دهد.
  • تپش قلب: این احساس ضربان قلب سریع یا نامنظم است که ممکن است همراه با کاهش فشار خون احساس شودو
  • تنگی نفس: این مشکل تنفس است. زمانی که فشارخون خیلی پایین می‌آید می‌تواند رخ دهد.

علت افت فشار خون چیست؟

دلایل زیادی برای این وضعیت وجود دارد که به عنوان افت فشارخون نیز شناخته می شود. برخی از شایع ترین علل عبارتند از:

• کم آبی بدن: این وضعیتی است که در آن بدن مایعات کافی ندارد. کم‌آبی می‌تواند باعث کاهش فشارخون شود زیرا میزان خونی که در بدن در گردش است را کاهش می‌دهد.
  • داروها: برخی داروها مانند بتابلوکرها و دیورتیک ها می توانند باعث کاهش فشار خون شوند.
  • شرایط پزشکی: برخی از شرایط پزشکی مانند بیماری قلبی، دیابت و بیماری پارکینسون می توانند باعث کاهش فشارخون شوند.
  • افت فشار خون وضعیتی: این وضعیتی است که در آن هنگام ایستادن ناگهانی فشار خون کاهش می یابد. افت فشار خون وضعیتی اغلب به دلیل کم آبی بدن یا مصرف داروها ایجاد می شود.
  • کم خونی: این وضعیتی است که در آن بدن گلبول های قرمز کافی ندارد. گلبول‌های قرمز اکسیژن را به بافت‌های بدن می‌رسانند. اگر گلبول های قرمز کافی نداشته باشید، فشارخون شما کاهش می یابد.

سایر علل فشارخون پایین عبارتند از:

• درد شدید: این می‌تواند باعث شود که بدن خون را از اندام‌ها و اندام‌های حیاتی دور کند که می‌تواند منجر به کاهش فشار خون شود.
  • شوک: این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که زمانی رخ می دهد که بافت های بدن خون کافی دریافت نمی کنند. شوک می تواند باعث کاهش فشارخون و همچنین علائم دیگری مانند تنفس سریع، ضربان قلب سریع و پوست رنگ پریده شود.
  • نارسایی آدرنال: این وضعیتی است که در آن غدد آدرنال به اندازه کافی هورمون های خاصی از جمله کورتیزول تولید نمی کنند. کورتیزول به تنظیم فشارخون کمک می کند، بنابراین سطوح پایین کورتیزول می تواند منجر به کاهش فشارخون شود.
  • اختلالات عصبی: برخی از اختلالات عصبی مانند بیماری پارکینسون و مولتیپل اسکلروزیس می توانند باعث کاهش فشارخون شوند.

فشارخون و تغذیه

بیماری مزمن کلیه