سوختگی درجه یک سوختگی یا زخم سطحی نیز نامیده می شود. این آسیبی است که اولین لایه پوست شما را تحت تاثیر قرار می دهد. سوختگی های درجه یک یکی از خفیف ترین انواع آسیب های پوستی هستند و معمولاً نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، برخی از سوختگی های سطحی می توانند بسیار بزرگ یا دردناک باشند و ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.

علائم سوختگی درجه یک

علائم این نوع سوختگی اغلب جزئی هستند و پس از چند روز بهبود می یابند. شایع ترین چیزهایی که در ابتدا ممکن است متوجه آن شوید قرمزی، درد و تورم پوست است. درد و تورم ممکن است خفیف باشد و پوست شما ممکن است بعد از یک روز یا بیشتر شروع به کنده شدن کند. در مقابل، سوختگی‌ های درجه دو به دلیل افزایش عمق زخم سوختگی، تاول می‌ زنند و دردناک‌ تر هستند.

برای سوختگی درجه یک که در نواحی بزرگ‌ تری از پوست شما رخ می‌دهد، ممکن است سطح درد و تورم بیشتری را تجربه کنید. ممکن است بخواهید زخم های بزرگ را به پزشک خود گزارش دهید. سوختگی‌های بزرگ‌ تر ممکن است به سرعت سوختگی‌ های کوچک‌تر بهبود پیدا نکنند.

سوختگی های درجه یک که در اثر جریان الکتریسیته ایجاد می شوند، ممکن است بیشتر از آنچه در لایه بالایی می بینید، روی پوست تاثیر بگذارند. این ایده خوبی است که بلافاصله پس از وقوع حادثه به دنبال درمان پزشکی باشید.

دلایل بروز سوختگی

آفتاب‌ سوختگی زمانی ایجاد می‌شود که برای مدت طولانی زیر نور خورشید بمانید و به اندازه کافی از ضد آفتاب استفاده نکنید. خورشید اشعه ماوراء بنفش (UV) شدیدی تولید می کند که می تواند به لایه بیرونی پوست شما نفوذ کند و باعث قرمزی، تاول زدن و لایه برداری آن شود.

مایع داغ ریخته شده از قابلمه روی اجاق گاز یا بخار ساطع شده از مایع داغ ممکن است باعث سوختگی دست، صورت و بدن شود.

در صورت حمام کردن یا دوش گرفتن در آب بسیار داغ نیز ممکن است دچار سوختگی درجه یک شوید. دمای آب سالم باید ۵۰ درجه سانتی گراد یا کمتر باشد. دمای بالاتر از این می تواند منجر به آسیب های پوستی جدی تری به خصوص در کودکان خردسال شود.

پریزهای برق، سیم های برق و وسایل برقی ممکن است برای یک کودک خردسال جذاب به نظر برسند، اما خطرات قابل توجهی را به همراه دارند. اگر کودک شما انگشت یا هر شیئی را به سوراخ های پریز بچسباند، سیم برق را گاز بگیرد یا با وسیله ای بازی کند، ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض برق دچار سوختگی یا برق گرفتگی شود.

درمان سوختگی درجه یک

شما می توانید اکثر این سوختگی ها را در خانه درمان کنید. در صورت لزوم و نگرانی می توانید به پزشک مراجعه کنید.

آنها به سوختگی نگاه می کنند تا ببینند:

• چقدر عمیق به لایه های پوست نفوذ می کند
  • اگر بزرگ باشد یا در ناحیه ای باشد که نیاز به درمان فوری دارد، مانند چشم، بینی یا دهان
  • اگر علائم عفونت مانند ترشح، چرک یا تورم را نشان دهد
  • اگر سوختگی شما عفونی، متورم یا بسیار دردناک شد، باید به پزشک مراجعه کنید. سوختگی در نواحی خاص ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد. این سوختگی‌ها ممکن است کندتر از سوختگی‌های سایر نواحی بدن بهبود پیدا کنند و نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشند.

با بهبودی پوست، ممکن است پوسته پوسته شود. علاوه بر این، ممکن است 3 تا 20 روز طول بکشد تا سوختگی درجه یک به درستی بهبود یابد. زمان بهبودی ممکن است به ناحیه آسیب دیده بستگی داشته باشد. اگر سوختگی علائم عفونت را نشان داد یا بدتر شد، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

تفاوت بین سوختگی درجه یک، درجه دو و درجه سه چیست؟

سوختگی های درجه یک فقط اپیدرم را درگیر می کند که سطحی ترین لایه پوست است.

سوختگی های درجه دو جدی تر هستند و از طریق اپیدرم نفوذ می کنند و لایه بعدی پوست به نام درم را درگیر می کنند. آنها معمولاً منجر به قرمزی، درد متوسط و تاول شدن پوست می شوند.

سوختگی های درجه سوم جدی ترین نوع هستند و از طریق اپیدرم و درم به عمیق ترین لایه های پوست نفوذ می کنند. این سوختگی ها دردناک نیستند زیرا باعث تخریب انتهای عصبی حسی در پوست درگیر می شوند. بافت ممکن است ذغالی شده به نظر برسد و بافت زیرین مانند چربی و ماهیچه قابل مشاهده باشد. شما ممکن است مقدار زیادی مایعات را از طریق سوختگی درجه سوم از دست بدهید و آنها بسیار مستعد عفونت هستند.

سوختگی های درجه یک و درجه دو خفیف معمولاً در خانه قابل درمان هستند، اما سوختگی های درجه دو و درجه سه گسترده تر نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.